Wednesday, July 16, 2014

Tip yang berguna untuk 10 malam terakhir




1. Jangan biarkan prestasi yang lalu memberi kesan kepada 10 malam terakhir. Saat pengampunan boleh jadi hari ini atau bila-bila masa pada hari mendatang! tidak semua hilang! Jika anda ikhlas, ia boleh menjadi lebih baik - Bersemangatlah dan bersedia untuk membuat yang terbaik! Bermula dengan tenaga yang POSITIF, niat yang IKHLAS!

2. Hari ini, ambil masa sedikit untuk membaca Tafsir of Surah al-Qadr untuk memahami apa yang sebenarnya berlaku malam ini! Anda akan berasa kuasa & kehebatan yang lebih banyak lagi (tentang malam tersebut)!

3. Jangan tunggu Malam ke-27 untuk mengeluarkan "semua". Seluruh 10 malam terakhir harus menjadi sasaran anda. Berjagalah sehingga setiap malam! Adakah anda mahu ketinggalan Laylatul Qadr walaupun "secara kebetulan"?

4. Jangan terlibat di dalam apa-apa inovasi / sambutan masjid atau budaya yang mungkin cuba untuk menggalakkan. Ikut Sunnah! Rasulullah (Sallallahu 'alaihi wa sallam) memberikan petunjuk mudah: "Sesiapa yang tetap dan berdoa pada Lailatul-Qadar dengan penuh keimanan dan harapan pahala, dosa-dosanya yang terdahulu akan diampunkan."

5. Hafal dan kemudian mintalah doa yang 'diajar oleh Rasulullah (Sallallahu' alaihi wa sallam): Allaahumma innaka 'afuwwun tuhibb al-' afwa fa'affu 'Anni (Wahai Allah, Engkau Maha Pengampun dan Engkau suka Keampunan, maka ampunilah aku) .

6. Menyediakan senarai doa pendek. Ingat ini adalah sangat bagus untuk hamba Allah! Malam Qadr, Arah Tujuan! Pilihlah setiap dan semua yang anda amat ingin dalam Doa ini Dunia, Agama, Keluarga, dan Akhirat! Jangan lupa untuk memasukkan saudara-saudara seIslam di seluruh dunia yang mengalami kesusahan dan dalam kesedihan!

7. Tidur sejenak di siang hari, jika boleh. Pastikan perut ringan dan tidur sebaik sahaja anda telah bersolat Terawih. Jangan berlengah! Selepas tidur sekejap, segarkan diri dan bersedia untuk ibadah.

8. Jangan abaikan keluarga anda! Rasulullah membangunkan isteri beliau sepanjang malam ini! Dan ya, anak-anak anda tidak terlalu muda untuk berjaga sebahagian dari waktu malam - jika mereka boleh dibenarkan untuk bermain permainan video atau menonton TV, boleh menjadi inspirasi untuk bangun malam walaupun kadang-kadang! Sediakan mereka, buat mereka teruja, rancang beberapa aktiviti untuk mereka lakukan!

9. Lihat Bahagian : Cara kita berpakaian dan bersedia mempunyai kesan yang besar kepada psikologi kita. Pakai yang terbaik, minyak wangi untuk diri sendiri, dan merasakan tenaga!

10. Pilih tempat, sama ada di Masjid atau di rumah anda, di mana anda boleh mendapat ketenangan dan kesendirian. Simpan mushaf anda, sejadah , dan air supaya anda tidak terganggu dengan sentiasa nak dapatkan untuk itu atau ini.

11 PENTING:. Ini bukan malam untuk tweet gambar atau mengemaskini status FB juga Whatsapp/Wechat tentang bagaimana menakjubkan malam tersebut dan bagaimana anda rasa & menyembah Allah! Biarkan ia menjadi satu rahsia antara anda & Allah Taala! Jadi matikan telefon, wifi, dan komputer. Disconnect dengan dunia, dan connect dengan Al-'Afuww!

12. Jika anda mendapati diri anda berasa mengantuk, variasikan ibadat anda. Ganti antara qiamullail, doa setulus hati, membaca Al-Quran. Jangan habiskan malam mendengar ceramah atau bacaan. Atau buatlah untuk masa yang singkat jika anda rasa amat mengantuk.

13. Kesabaran adalah Kunci: 10 malam terakhir mungkin memenatkan. Anda mungkin masih mempunyai kerja atau sekolah. Ini adalah masa untuk menanggung segala kesusahan itu, dan bersikap SABAR. Fikirkan bagaimana Allah telah memberkati anda dengan peluang yang besar ini yang mana mungkin TIDAK AKAN datang lagi dalam hidup anda. Jika anda tahu dengan pasti bahawa ini adalah Ramadan terakhir, jika anda pasti bahawa Syurga adalah untuk dicapai, tidakkah anda akan memecut untuk itu tidak kira apa berlaku?

14. Ini adalah yang paling penting: Pastikan Husn adh-dhann bi Allah (jangkaan yang baik dari Allah). Apabila anda bertanya, ingat anda bertanya yang Maha Pemurah. Jika anda berharap untuk yang terbaik, Dia akan memberikan yang terbaik. Jangan berputus asa. Percaya pada-Nya, curahkan isi hati anda di hadapan-Nya, dan jangan berwasangka lagi, tiada halangan, tiada fikiran jahat menjauhkan kamu daripada Ar-Rahman, Ar-Rahim!

Saturday, July 12, 2014

Part 1 - Set Kesuburan Shaklee

set kesuburan shaklee nasuhafikri
Bayi Comel
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Suka saya melihat bayi kembar gambar hiasan entry saya kali ini ~ credit untuk fotobayi.blogspot.com di atas perkongsian imej bayi kembar yang teramatlah comel ni. Comel dan menenangkan maklumlah bidadari syurga... beruntung ibubapa yang diberi rezeki menjaga mereka.

Namun bagi ibubapa yang belum rezeki untuk menimang cahayamata, janganlah sedih dan berduka. Insyaallah semoga saat bahagia kita kan tiba jua.

Sentiasalah berusaha dan berdoa semoga Allah swt kurniakan kita rezeki anak-anak yang soleh dan solehah.

Sekiranya ditakdirkan masih tiada rezeki juga, anggaplah semuanya adalah ketentuan dan ketetapan dariNya.

Perancangan manusia tak sehebat perancangan Allah... Kita merancang tapi Allah juga merancang dan perancangan-Nya Maha Hebat.

set kesuburan shaklee

Hari ni saya nak berkongsi cara makan set kesuburan shaklee sebagai panduan kepada mereka yang sedang berusaha untuk mendapatkan zuriat dan keliru dengan cara makan dan jadual pengambilan set kesuburan shaklee bagi tujuan kehamilan.

Ada banyak punca ketidaksuburan terutamanya adalah kerana haid tidak teratur, keguguran, hormon tidak stabil, dan banyak lain.

Suka saya nasihatkan untuk turut menjalani ujian klinikal bagi mengetahui masalah sebenar ketidaksuburan dan jangan letakkan usaha pengambilan suplemen ini sebagai usaha utama mendapatkan zuriat.

Pengambilan suplemen set kesuburan ini adalah salah satu usaha untuk mendapatkan zuriat. Sila buat pemeriksaan doktor disamping pengambilan supplement untuk kesuburan supaya anda tahu masalah sebenar anda.

----------------------------
Set Lengkap A: Kesuburan
VITAMIN

1. Energizing Soy Protein (ESP)
Ia adalah protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino yang sangat tinggi nilainya dalam pembentukan sel. Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan persenyawaan, perlekatan telur dan lain-lain. ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting.

2. Vita-Lea
Mengandungi 28 vitamin dan mineral yg diperlukan oleh tubuh badan seorg dewasa. Pengambilan Vita-lea sebiji sehari boleh membantu meningkatkan taraf kesihatan secara menyeluruh. Jadi, suami dan isteri perlu melengkapkan kesihatn diri dengan mengambil multivitamin ini.

3. Vitamin C
Satu tablet Vita C membekalkan 500mg vitamin C. Vita-C Shaklee adalah jenis 'sustained release' di mana vitamin C akan dilepaskan secara perlahan-lahan dan tahan lebih lama di dalam tubuh badan. Vitamin C berfungsi sebagai anti-oksidan seperti Vitamin E dimana ia menjaga kualiti sel sperma. Sperma yang tidak sihat dan tidak tangkas akan bermasalah untuk bersenyawa dgn ovum.

4. B-Complex 

Lengkap dengan vitamin B6 (13.5mg), B12 (40.5mcg) dan asid folik (200mcg). Pengambilan asid folik bersama-sama dengan kehadiran vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neural.

----------------------------
VITAMIN KESUBURAN

5. Vitamin E & Selenium

Terkenal sebagai "vitamin seks". Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

6. Zinc Complex
Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone, bantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid). Secara keseluruhannya, Zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan Zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat.

Zink digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina.

7. Alfalfa Complex
Diamalkan oleh wanita, terutama bagi mereka yang rasa "sakit ketika bersama", membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah). Ada juga sesetengah sumber yang mengaitkan Alfalfa bantu di dalam masalah PCOS.

8. GLA Complex
Diamalkan oleh wanita, terutama yang menghadapi masalah haid tidak teratur. Gamma Linolenic Acid (GLA) bantu wanita hasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti, yang juga dikenali sebagai "Mukus serviks putih telur (egg white cervical mucus)". Cecair serviks jenis ini sangat subur, nipis, berair, cerah & likat, dan sangat2 membantu sperma berenang terus ke uterus, ke Tiub Fallopio, dan ke telur (ovum). Tambahan, cecair serviks yang sangat subur ini juga akan bantu sperma hidup lebih lama iaitu sehingga 5 hari di dalam Tiub Fallopio, yang mana akan membantu proses persenyawaan walaupun anda tidak melakukan hubungan seksual semasa si isteri sedang subur (waktu ovulasi).

----------------------------
Cadangan pengambilan:

Suami: Vita-lea, B-comp, Vit-E, zinc (sebiji setiap hari)
Isteri: Vitalea, B-comp, Vit-C, Vit-E, Zinc (sebiji setiap hari), GLA ( 1biji pg, 1biji malam), alfalfa (3-5biji setiap hari) & ESP

Anda menghadapi masalah kesuburan?
Rakan menghadapi masalah kesuburan?
Adik beradik menghadapi masalah kesuburan?

Saya berharap agar ilmu ini dapat di manfaat dan di kongsikan bersama-sama.

Kita hanya mampu merancang dan berusaha, yang selebihnya hanya di ketahui oleh Maha Pencipta. Dia yang menentukan segala-galanya. Kita sebagai hambanya harus berusaha, berdoa dan bertawakkal, kerana dia Maha Mendengar lagi Maha Penyayang.

Semoga info yang saya berikan ini bermanfaat untuk mereka yang tengah berikhtiar untuk mendapatkan cahaya mata. Dan jika ada yang berminat untuk dapatkan vitamin-vitamin tersebut dengan saya. Boleh hubungi saya, Insyaallah harga istimewa akan diberikan. Kita hanya mampu merancang, berusaha dan berdoa. Allah S.W.T yang menentukan . Insyaallah...



Ketahui Kaedah Kiraan Waktu Subur

Perkongsian kaedah Kiraan Waktu Subur :

1) Kaedah Sistem Kalendar
2) Kaedah Penggunaan Alat


Sistem kalendar

Menentukan masa subur dengan menggunakan sistem kalendar ada dua cara iaitu:

Gambarajah Waktu Subur bagi kitaran haid 28 hari
1.Bagi Kitaran Haid Teratur
Bagi yang kitaran haidnya teratur, masa subur berlangsung 14 +/- 1 hari haid berikutnya. Maksudya masa subur berlaku pada hari ke-13 sehingga hari ke-15 sebelum tarikh haid yang akan datang.

2.Bagi Kitaran Haid Tidak Teratur
Bagi wanita yang kitaran haidnya tidak teratur maka penting untuk mencatat panjang kitaran haid sekurang-kurangnya selama enam kitaran. Jumlah hari pada kitaran terpanjang, hendaklah ditolak dengan 11 dan akan diperoleh hari subur terakhir dalam kitaran haid tersebut. Sedangkan dari jumlah hari pada kitaran terpendek ditolak 18, diperoleh hari subur pertama dalam kitaran haid tersebut.
Contohnya: Kitaran terpanjang = 31, sedangkan kitaran terpendek = 26, maka waktu subur dapat dihitung, 31 - 11 = 20, dan 26 -18 = 8, jadi masa subur berlangsung pada hari ke-8 sampai hari ke-20.

Penggunaan alat
Banyak alatan atau software yang terdapat dipasaran dicipta untuk menghitung waktu subur.  Dalam alat tersebut anda hanya perlu memasukkan tarikh Hari Pertama Haid Terakhir (HPHT). Setelah itu akan muncul tarikh perkiraan waktu subur seseorang.

Saya kongsikan Website mengira waktu kesuburan: Klik Disini  atau  Disini


Salam Silaturrahim: Ramadhan dan Doa

Sedikit perkongsian, kadang-kadang saya juga terlupa.. Alhamdulillah, semoga kita tergolong dalam golongan Saling Ingat Mengingati dalam perkara-perkara yang baik.
JANGAN PENAT mengajak ke arah KEBAIKAN,
kerana SYAITAN tidak pernah penat mengajak ke arah KEJAHATAN,
MALAIKAT pula tidak pernah cuti/jemu mencatat KEBAIKAN,
InsyaALLAH sahabat, selagi mana kita HIDUP di dunia...
selagi masih memikul TANGGUNGJAWAB dan AMANAH ALLAH..
selagi itulah menjadi KEWAJIPAN kita BERPESAN-PESAN,
dan saling membantu ke arah KEBAIKAN
Salah satu kelebihan bulan Ramadhan adalah tentang mustajabnya doa sebelum waktu berbuka.

Mafhum Hadis Nabi;
Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu tatkala waktu berbukanya, adalah waktu doa yang tidak ditolak( Riwayat Ibn Majah)



Tidak lupa juga buat sahabat-sahabat yang sedang ingin mendapatkan zuriat, Mohonlah dan berdoalah pada bulan yang mulia ini kepada yang Maha Pencipta Semoga dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah.  Janganlah sesekali dilepaskan peluang keemasan ini.

Salam Ramadhan untuk Anda.

Salam Silaturrahim : Resepi Sos Spaghetti

Gambar Hiasan

Harini saya memilih juadah Spaghetti sebagai juadah buka puasa saya sekeluarga. Alhamdulillah suami dan anak-anak makan selera sangat. Maklumlah hari-hari berbuka dengan nasi. Harini ubah selera sikit.

Resepi ni dah lama pun tersimpan dan dah cuba buat banyak kali dan hasilnya memang SUPERB.

Saya kongsi Resepi Sos Spagheti yang TERsangat saya suka di teratak saya hari ni..

Resepi ni diberi dari seorang sahabat saya sendiri. Terima kasih kepada En.Zaimi dan isteri kerana sudi berkongsi resepi. Saya nak abadikan di sini.. :)

Semoga bermanfaat buat pembaca blog. Terima kasih.

Bahan-bahan
  • 1 paket spaghetti
  • Parutan keju parmesan - untuk menghidang
Bahan-bahan Sos
  • 4 labu bawang besar (dipotong dadu)
  • 3 ulas bawang putih (dicincang halus)
  • 3 biji buah tomato (dipotong dadu)
  • daging cincang
  • 1 tin tomato puri
  • 1 tin cendawan butang (dipotong dadu)
  • 1 biji capsicum (dipotong dadu)
  • 1 cawan air (atau ikut kepekatan kuah - saya letak lebih)
  • susu cair/ pekat (optional) - bagi rasa sedikit berlemak.
  • Oregano/ Italian Herbs
  • lada hitam kasar
  • garam dan serbuk perasa
Cara-cara:
  • Rebus Spagheti (+sedikit minyak) Angkat bila spagheti sudah lembut dan kemudian toskan dengan air sejuk (tapi saya tak suka tos dengan air.. saya cuma toskan sahaja).
  • Kemudian tumis Bawang Besar dan Putih hingga naik bau.
  • Masukkan daging cincang
  • Masukkan susu dan masak hingga mendidih bersama daging cincang.
  • Masukkan tomato, capsicum dan cendawan butang.
  • Masukkan tomato puri, air dan kacau hingga sekata.
  • Masukkan oregano/ italian herbs dan garam/serbuk perasa. Boleh tambah lada hitam kasar untuk rasa pedas.
  • Masak sehingga kuah menjadi pekat.
  • Keju parmesan letak di atas spaghetti semasa menghidang. 

Sila komen setelah anda telah mencuba resepi ini.

Selamat Mencuba

Friday, July 11, 2014

Percaya Sebelum Berjaya


Saya abadikan di sini kata-kata seseorang yang telah berjaya dalam perniagaan ini untuk saya jadikan pegangan , panduan untuk turut juga berjaya dunia dan akhirat. Insyaallah.
Bayangkan Impian Anda dan Dan Tulis Dalam Bentuk Tulisan ! Insyaallah Usaha, Doa Memohon Kepada Allah S.W.T .. semoga kita berjaya Dunia dan Akhirat.
--------------------------------------------------

*PERCAYA SEBELUM BERJAYA*

Hati ini ringan sekali membenarkan tiada kebetulan di dalam dunia ini, segalanya dilorongkan oleh Allah SWT ke dalam kehidupan kita..
Alhamdulillah...Alhamdulillah... Allahu Akhbar untuk hari ini dan semalam.

Saya insan Luar Biasa, saya pasti akan itu dan ia bukan fakta yang boleh diubah.. dan saya tahu anda diluar sana juga insan-insan Luar Biasa, yang mempunyai impian yang luar biasa! Buat anda semua suka saya kongsikan apa yang telah saya tambahkan kedalam gedung ilmu & elmu saya setelah menghadiri Seminar LUA/NLP selama 2 hari ini.

Seperti post saya terdahulu,

"VISUALIZE TO MATERIALIZE" ada saya sebutkan...

Orang BERJAYA ---> Mereka PERCAYA SEBELUM BERJAYA

Orang BIASA-BIASA ---> Mereka PERCAYA SELEPAS BERJAYA

Suka saya nak berkongsi dengan anda semua, kisah benar yang berlaku kepada saya dalam perjalanan bisnes Shaklee. Sewaktu memulakan bisnes Shaklee, saya tidak terfikir pun akan sampai ke tahap saya sekarang, menikmati income yang hampir 100 kali ganda dari income saya ketika saya bergelar jurutera di syarikat multi-nasional dulu.

Ceritanya begini, setelah permohonon berhenti kerja saya ditolak dan dilorongkan dengan cuti sakit bergaji setahun dan tanpa gaji setahun, hati saya mula merasakan tekanan, sepertinya saya akan menjadi beban suami dengan kos sara hidup di Kuala Lumpur --Perak (weekend wife-husband) yang tinggi, duit minyak, duit sewa rumah, loan, bayaran bibik, anak dan macam-macam lagi keperluan yang memerlukan WANG... terpancar juga kerutan-kerutan di wajah suami tersayang...

Memikirkan akan tiba waktunya, saya tiada pendapatan ketika bercuti dan tekad yang telah bulat untuk meninggalkan syarikat tersebut, saya menulis impian saya di dalam Log Book saya...

"Saya telah menjadi Master Coordinator pada August 2012 dengan income RM 20 000"
ketika itu saya baru sahaja dipangkat Supervisor(seingat saya), baru sahaja memulakan bisnes Shaklee...dan saya beritahu upline saya impian/goals saya itu..

reaksi pertama --- beliau tertawa, of coz... tindakan reflex dan saya tahu beliau sentiasa menyokong segala keputusan yang saya buat, terima kasih kerana yakin dan percaya dengan saya.

Bila kita yakin dan percaya sebelum kita berjaya, kita dah bayangkan bagaimana saat-saat kita akan melakukan closing pada bulan tersebut sebagai master, dengan ucapan tahniah dari upline, downline... dari branch manager Wangsa Maju, riuh rendahnya... semuanya jelassss sangat dibayang
dan dari saat menulis dan membayangkan impian itu, tubuh ini mula bergerak..minda tanpa henti berfikir untuk mencapai ke arah impian... dan di dalam doa, bercakap dengan Allah SWT..seolah2 Allah telah berikan ..makbulkan impian itu..begitulah...hari demi hari berlalu...dan keajaiban demi keajaiban datang... dan dipendekkan cerita...

Saya mencapai Master Coordinator (pangkat tertinggi di dalam Shaklee) lebih awal dari yang saya setkan... iaitu pada June 2012!

"PERCAYA SEBELUM BERJAYA"

Saya tak suruh anda percaya apa yang saya kata, tapi buatlah... tuliskan impian anda, dan percayalah sepenuh hati anda..anda mampu untuk mencapainya..") kerana anda juga berhak untuk berjaya betul??
Saya memilih untuk PERCAYA SEBELUM BERJAYA.... saya telah buktikannya dan akan terus membuktikannya dengan impian-impian baru saya ")

Semoga bermanfaat, feel free to LIKE & SHARE.

NinjaPah~
Master Iffah Anuar

Tuesday, July 8, 2014

Salam Silaturrahim : Jangan Segan-segan

Perkongsian kali ini berkaitan tips dan Audit diri untuk kehidupan seharian kita.

Banyakkan berdoa dan berharap pada Allah SWT.
Ya Allah, Ampunilah aku, Rahmatilah aku, Cukupkan lah aku, Angkatlah Darjatku, Berilah aku Rezeki, Berilah aku petunjuk, Sihatkan aku, Maafkan aku.

Jom kita Audit diri untuk hari ini:

1) Adakah saya Solat awal 5 waktu?
2) Adakah aurat saya ditutup hari ini?
3) Adakah saya Solat Dhuha Setiap Hari?
4) Adakah saya Solat Taubat dan Tahajjud?
5) Solat Fajar? 
6) Adakah saya Zikir - Makanan Rohani?
  • Istighfar - 100x
  • Selawat - 100x
  • La Hawlawala Quwwata Illa Billah Hil Aliyyil Azim - 100x
  • Ya Wahhab (Maha Pemberi) - 300x
  • Surah Al-Ikhlas - 3x selepas solat wajib
7)Baca Al-Quran hari ini?
  • Surah Yassin dan Al-Matshurat - Awal pagi
  • Surah Al-Waqiah & Al-Mulk - Sebelum Tidur
8)Adakah saya Sedekah atau Zakat - Min Setiap Minggu / Bulan

Ketika meminta pada Allah, jangan minta yang kecil-kecil, tetapi mintalah yang terbesar sekali!

Jangan dilihat kelayakan kita untuk menerima, sebaliknya lihatlah pada kelayakan Allah Yang Maha Memberi.

Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid.

Tuesday, July 1, 2014

Mesti Tonton : Kisah Pipo dan Embro




Baru nak lelapkan mata.. memang dah menjadi kebiasaan saya, sebelum tidur,  saya mesti ingat apa saya buat di pejabat hari ni? kadang-kadang saya perlu fikir coding, masalah error sistem atau komputer atau fikir bagaimana nak jadikan sesuatu yang baru dalam Portal Jabatan saya, Ya.... saat nak tidurlah saya akan fikir dengan baik.. idea datang kadang-kadang terbawa hingga dalam mimpi..

Kemudian saat tu juga saya fikir tentang perniagaan Shaklee saya. Saat nak tidurlah saya sempat coaching dengan customer-customer dan Ahli-ahli group MFMS Shaklee kami melalui Watsapp, Telegram.. hrmm hebat zaman sekarang.. berniaga sambil golek-golek je.. mudah bukan? Sedang otak menerawang.. tiba-tiba suami masuk untuk tidur.. dia bagitau saya, ada satu cerita dia nak ceritakan..

Saya diam menunggu ceritanya... setelah mendengar.. dalam hati saya berkata.. Oh! Motivasi rupanya.. macam boleh baca je.. fikiran saya masa tu.. setelah mendengar dan saya terdiam.. saya terasa  semakin bersemangat untuk melakukan apa-apa pekerjaan dengan bersungguh-sungguh dan lebih baik hingga betul-betul berjaya.

Hrmm .. kuat jugak penangan motivasi suami.. bertuahnya... tenang je hati bila ada suami yang betul-betul supportive. Kata-kata suami, datangkan idea untuk saya sama-sama berkongsi dalam entry blog saya hari ni... Alhamdulillah.. Terima kasih abang !! - feeling excited

Sebenarnya suami saya ceritakan pada saya Kisah Nabi Nuh a.s. berserta motivasi dan kefahamannya. Memang selama ni saya tau, tapi tak pernah fikir sendiri apa pengajaran disebalik kisah Nabi Nuh a.s.

Kisahnya.....

Nabi Nuh a.s mendapat wahyu untuk membina sebuah kapal yang besar diatas sebuah bukit yang tinggi. Segeralah Nabi mengumpul para pengikutnya untuk menyiapkan bahtera tersebut dengan menggunakan perkakas seperti kayu, paku dan sebagainya

Sementara kapalnya dibina, orang sekeliling Baginda mengejek Nabi dan pengikutnya malahan ada yang menggelar mereka sebagai gila kerana membina bahtera di atas bukit.Iyalah kan, bina kapal yang besar dah tu diatas sebuah bukit? Mungkin mengusung alat-alat keperluan dari bawah ke atas bukit lah kan?

Walaubagaimanapun, Baginda tetap fokus meneruskan kerja dan tanggungjawab sehingga kapal itu siap. Tiba saatnya, sampai janji Allah s.w.t. Hujan turun dengan lebatnya sehingga berlaku banjir besar dan menenggelamkan semua yang mengejek.

Saat itu, kesemua mereka yang tidak bertakwa sedang hanyut dibawa air, bertarung dengan maut. Dan sekilas itu Nabi Nuh terlihat akan putera sulungnya dan keluarganya lalu kerana rasa kasih dan cinta terhadap keluarganya Nabi telah memanggil mereka untuk menaiki bahtera tetapi malangnya akibat kesombongan dan hasutan Syaitan, langsung mereka tidak endahkan ajakan Nabi Nuh.

Apa yang suami saya cuba sampaikan kepada saya ialah apabila kita melakukan apa-apa kebaikan dan pekerjaan, cuba fokus dan cuba hiraukan kata-kata orang yang melemahkan. Jangan buat sesuatu kerana manusia, buatlah semata-mata kerana Allah.

Berbalik kepada kisah motivasi itu tadi, saya cuba mencari-cari maklumat untuk saya baca, belajar dan mengambil pelajaran dari kisah ini. Disamping saya ingin abadikan kisah ini di entry saya.

Saya telah menemui satu kisah melalui Youtube,

Walaupun kisah youtube ini tidak sehebat Nabi Nuh, tetapi ia memberi motivasi yang hampir sama untuk diambil pengajaran.  Mungkin juga pencerita mengambil konsep yang sama dengan cerita Nabi Nuh a.s.

Pencerita ini daripada Indonesia, namun sangat mudah untuk kita faham. Bagaimana perbandingan antara dua insan yang boleh dilihat ada dalam kehidupan seharian kita.

Seorang yang sekadar mengikut kehendak dan mendengar kata-kata orang kampung dan seorang sahabat lagi melakukan lebih dari itu.  Sehingga diejek dan ditertawakan oleh orang kampung.

Akhirnya... anda boleh tonton sendiri.. jom!

Semoga kisah ini memberi seribu makna dan motivasi untuk sama-sama berusaha daripada hidup biasa-biasa kepada hidup luar biasa.

Jom hayati dan fahami.