Tuesday, July 8, 2014

Salam Silaturrahim : Jangan Segan-segan

Perkongsian kali ini berkaitan tips dan Audit diri untuk kehidupan seharian kita.

Banyakkan berdoa dan berharap pada Allah SWT.
Ya Allah, Ampunilah aku, Rahmatilah aku, Cukupkan lah aku, Angkatlah Darjatku, Berilah aku Rezeki, Berilah aku petunjuk, Sihatkan aku, Maafkan aku.

Jom kita Audit diri untuk hari ini:

1) Adakah saya Solat awal 5 waktu?
2) Adakah aurat saya ditutup hari ini?
3) Adakah saya Solat Dhuha Setiap Hari?
4) Adakah saya Solat Taubat dan Tahajjud?
5) Solat Fajar? 
6) Adakah saya Zikir - Makanan Rohani?
  • Istighfar - 100x
  • Selawat - 100x
  • La Hawlawala Quwwata Illa Billah Hil Aliyyil Azim - 100x
  • Ya Wahhab (Maha Pemberi) - 300x
  • Surah Al-Ikhlas - 3x selepas solat wajib
7)Baca Al-Quran hari ini?
  • Surah Yassin dan Al-Matshurat - Awal pagi
  • Surah Al-Waqiah & Al-Mulk - Sebelum Tidur
8)Adakah saya Sedekah atau Zakat - Min Setiap Minggu / Bulan

Ketika meminta pada Allah, jangan minta yang kecil-kecil, tetapi mintalah yang terbesar sekali!

Jangan dilihat kelayakan kita untuk menerima, sebaliknya lihatlah pada kelayakan Allah Yang Maha Memberi.

Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid.

0 comments:

Post a Comment