Monday, September 29, 2014

Nasihat Elakkan Pembelian Ubat Melalui Internet

As Salam..

Apakabar kawan-kawan? Wah.. pejam celik-pejam celik.. dah tak lama kita akan menyambut Hari Raya Aidiladha ya.. Alhamdulillah,syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi kesempatan sehingga ke saat ni untuk terus bernafas dengan nikmat kurniaan yang Esa.

Hari ni saya diarahkan untuk meng'update' Portal Jabatan Kesihatan Negeri Perlis berkenaan.. Bahaya ubat tidak berdaftar dengan ungkapan: Awas!! Elakkan pembelian ubat melalui Internet..

Sudah banyak kita membaca kisah-kisah yang menderita akibat pembelian ubat yang tidak menghiraukan nasihat pakar-pakar kesihatan dan farmasi.

Kita sebagai pengguna dinasihatkan supaya jangan mudah terpedaya dengan iklan-iklan produk kesihatan yang melampau...elakkan pembelian secara online kerana ketulenan hologram sukar untuk dipastikan...Pastikan produk kesihatan anda mempunyai NOMBOR PENDAFTARAN MAL serta HOLOGRAM MEDITAG YANG TULEN...Jadilah pengguna yang bijak!!!


Seperti mana di akhbar berikut yang mana Ratusan mangsa yang menderita akibat kesan ubat haram membuat aduan kepada Bahagian Penguatkuasaan Farmasi.

Ubat tidak berdaftar/haram TIDAK dijamin keselamatannya,kualitinya dan keberkesanannya.


 
Adalah dinasihatkan kawan-kawan dan saya sendiri untuk Semak status pendaftaran dan label hologram terlebih dahulu. 

Lagi akhbar-akhbar berkaitan ubat-ubat tiruan... 




Lagi yang terkini daripada FB Cawangan Penguatkuasa Farmasi Negeri Perlis: Ubat tak berdaftar bernilai RM 12j dirampas di KLIA. 

Kita pengguna yang bijak.. Jom Kenali Ubat kita! dengan memastikan ubat adalah ubat berdaftar :


Iklan Ubat-ubatan
Pengiklanan secara bertanggungjawab melindungi orang awam dengan mempromosi cara penggunaan ubat yang betul dan selamat..

Jika anda ternampak iklan ubat produk yang mengatakan ia merupakan ubat ajaib atau ubat miracle, adakah anda akan percaya?

Sila lihat sama ada iklan itu mempunyai nombor kelulusan KKLIU daripada Lembaga Iklan Ubat, Jika tiada, jangan percayai iklan tersebut! 

Bahagian Penguatkuasaan Farmasi akan memastikan anda membaca iklan mengenai produk-produk ubat yang:
✓ Tepat
✓ Dipercayai
✓ Diakui

Contoh Iklan Ubat yang DILULUSKAN

Jika anda ternampak iklan ubat yang TIDAK mempunyai nombor kelulusan KKLIU, Sila Hubungi Bahagian Penguatkuasaan Farmasi: 03- 7841 3200 untuk melaporkan iklan tersebut.

Jom Pilih Ubat Berdaftar dan Jangan percayai iklan yang tidak diluluskan.
Sekian perkongsian saya hari ini.. semoga bermanfaat untuk anda dan kita semua. 
 “ILMU DI BERI, MANFAAT DITERIMA” 

--------------------
Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan tambahan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Nasuha untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE dan
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE
Nasuha Fikri
Shaklee ID: 1084372
013-5245005 ( Call, SMS, WhatsAPP)
nasuhafikri@yahoo.com.my

Friday, September 19, 2014

Khasiat makan bersama

Assalam ...

Bercakap bab khasiat makan bersama ni.. rindu sangat pada arwah baba.. rindu pada mama..
sebab merekalah yang betul-betul mengajar kami pentingnya makan bersama.....

Teringat masa arwah baba ketika baba (arwah ayah saya) masih ada dulu. Memang kami sekeluarga dididik dari kecil makan bersama satu keluarga. Mama didik kami selagi baba tak sampai dan duduk di meja selagi itulah kami tak dibenarkan menyentuh lauk di atas meja.. :) indahkan? bila baba duduk je.. barulah kami mula makan bersama.. Alhamdulillah.. Mama didik kami bagaimana cara menghormati seorang ayah dari meja makan.. terasa sangat-sangat selepas pemergian baba.. aku rindu segala-galanya.. terima kasih baba dan mama! di meja makan pun boleh cipta banyak kenangan paling indah dalam hidup .. :)

Jom kita amalkan makan bersama yang khasiatnya seperti di bawah: 

Khasiat Makan Bersama

1.Boleh merapatkan hubungan kekeluargaan, malah ada kajian menunjukkan amalan ini mempunyai banyak manfaat, terutama daripada segi kesihatan. Dalam kajian terbaru, anak berumur lima hingga 12 tahun menghidap asma mendapati, interaksi antara ibu bapa dan anak ketika makan boleh meningkatkan tahap kesihatan mereka.

2.Selain itu, banyak kajian lain menunjukkan makan bersama boleh merangsang komunikasi dan hubungan antara ahli keluarga. Walaupun kebanyakan orang menganggap bercakap ketika makan kurang sopan, ini antara masa anak berasa selamat, selesa, mesra dan sangat rapat dengan ibu bapa.
 
3. Makan bersama juga ibu bapa boleh menunjukkan teladan baik kepada anak, khususnya mengenai tabiat pemakanan, adab di meja makan dan kemahiran berkomunikasi. Pastikan waktu makan adalah waktu tenang dan penuh ceria. Elak mengkritik anak dengan cara negatif kerana anak akan meniru perlakuan ditunjukkan ibu bapa.

4.Kebanyakan kanak-kanak memang cerewet dalam soal makan, terutama membabitkan pengambilan sayur-sayuran. Apabila makan bersama, anda boleh menerangkan kebaikan sayur-sayuran dan sedikit sebanyak mereka akan terdorong untuk mencuba jika ibu bapa mengamalkan pemakanan seimbang.
 
 5.Makanan disediakan di rumah biasanya lebih sihat dan berkhasiat kerana anda boleh mengawal penggunaan lemak, garam dan gula.
Pada masa sama, jika anak anda ada gejala alahan, makan bersama adalah cara terbaik untuk mengetahui jenis makanan yang dia alah supaya ia boleh dielakkan pada masa depan.

6.Ketika ini juga ibu bapa boleh mengawal pemakanan anak, terutama bagi yang mengalami masalah berat badan berlebihan. Individu yang makan sendirian di depan televisyen akan terdorong untuk makan melebihi keperluan harian yang boleh menyebabkan mereka menjadi gemuk.

7.Kajian juga menunjukkan makan bersama dapat mengelak anak, khususnya remaja, daripada terjebak dengan perlakuan merosakkan seperti merokok, minum minuman keras atau menagih dadah.
Kekerapan makan bersama membolehkan ibu bapa mengesan sebarang perlakuan atau tanda ganjil yang ditunjukkan anak.

8.Remaja yang makan bersama ibu bapa sekurang-kurangnya empat kali seminggu didapati menunjukkan pencapaian akademik lebih baik berbanding yang hanya makan bersama ibu bapa satu atau dua kali seminggu.

9.Malah, penyelidik mendapati remaja yang makan bersama ibu bapa mempunyai kecenderungan untuk mengambil sayur-sayuran, buah-buahan dan kurang minum minuman ringan apabila dewasa.

Monday, August 11, 2014

Bonus UPSR : Himpunan Soalan Percubaan UPSR Peringkat Negeri Satu Malaysia 2014

Alhamdulillah, dalam menghadapi pelbagai cabaran, dugaan dan ada suka dan duka, sekejap sajakan masa berlalu? Tak terasa pantasnyaaa masa berlalu.

Ramadhan baru sahaja berlalu, kini kita masih berada di bulan mulia iaitu Bulan Syawal. Semoga pada bulan yang mulia ini, dapatlah kita terus lebih merapatkan hubungan Silaturrahim dan menjaga hubungan dengan ibu bapa, adik beradik, saudara mara, jiran tetangga, sahabat handai dan sesiapa sahaja yang mempunyai hubungan dengan kita.
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang ingin dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur, maka hendaklah ia menghubungkan silaturrahim” (riwayat al Bukhari dan Muslim).
Dalam entry kali ini saya ingin berkongsi Himpunan Soalan-soalan Percubaan UPSR Peringkat Negeri Satu Malaysia buat adik-adik yang bakal menghadapi Ujian Peperiksaan UPSR pada 6 September 2014 ini.

SELAMAT BERJUANG ADIK-ADIK
PASTIKAN 5A BOLEH !!!!


Semoga adik-adik dapat menggunakan soalan-soalan sebagai latihan latih tubi dari rumah.

Latihan perlu banyak ya adik-adik, Insyaallah saya doakan adik-adik UPSR tahun ini berjaya dengan cemerlang dunia dan akhirat.

Berikut adalah link untuk jadual dan panduan peperiksaan UPSR 2014:-

1. Jadual bagi calon biasa
2. Jadual bagi calon bekeperluan khas
 

Perkongsian : Anda juga boleh mendapatkan * satu Ebook Rahsia Pelajar Cemerlang di www.rahsiapelajarcemerlang.com yang mana buku ini telah ditulis sendiri oleh seorang bekas MRSM yang juga pelajar terbaik dari lulusan luar negara!

 

Hayati kisah dan pengalaman sebenar sepasang suami isteri, graduan terbaik universiti luar negara yang berhenti makan gaji dan membina empayar perniagaan mereka pada usia muda. Segala langkah jatuh bangun didedahkan khas untuk anda. http://www.ebookniaga.com/sorryboss/nasuhafikri

http://www.ebookniaga.com/sorryboss/nasuhafikri

Saturday, August 9, 2014

Selamatkah Lecithin Diambil Oleh Ibu Yang Menyusukan Anak



Terima kasih kerana sudi membaca entry Lecithin dalam blog saya kali ini.

Banyak pertanyaan dari ibu-ibu yang menyusukan anak yang nak kurus nak ambil supplement apa...
Ok ibu-ibu.. mari baca sini.. Hari ini entry saya hanya fokus penggunaan Lecithin bagi ibu menyusu.

Lecithin Shaklee selamat diambil oleh ibu-ibu yang menyusukan anak.. adik saya juga (baju hijau rujuk gambar bawah) menyusu dan makan Lecithin dan dalam masa yang sama Alhamdulillah.. berat badannya semakin mengecil tau!.. sampai saya tegur dia? eh kenapa dah semakin kurus ni?  hebatkan kesan Lecithin Shaklee ni.. Time tu hanya Ibu saya sahaja Ahli Shaklee , saya belum lagi.... :D

keluarga besar saya.. :D selingan sat..
 Untuk ibu-ibu yang menyusukan anak boleh makan Alfalfa dan Lecithin..Gabungan dua vitamin ini iaitu Alfalfa dan Lecithin oleh individu yang mempunyai niat untuk pengurusan berat badan malah ibu menyusu sekalipun adalah sangat sesuai. Namun seperkara yang perlu kita tahu tentang dua vitamin ini, pengambilan vitamin ini memerlukan kita minum banyak air. Banyak air yang dimaksudkan bukanlah di minum sekaligus tetapi secara berperingkat atau sedikit-sedikit yang berkadaran dengan masa.

Bagaimana kita nak tahu kita masih kurang air dengan pengambilan vitamin vitamin ini? Sekiranya anda mengambil salah satu dari vitamin ini iaitu Alfalfa ataupun Lecithin atau kedua duanya sekali, maka anda perlu pastikan antara tanda-tanda kekurangan air ialah:

    - badan kita ditumbuhi ruam
    - tekak mudah rasa haus
    - kulit wajah ditumbuhi jerawat halus
    - kulit menjadi kering dan gatal
    - kulit bibir kering
    - ulser mulut
    - mudah rasa nak demam.
    - sembelit


Maka apa yang dapat saya kongsikan ialah, pengambilan dua vitamin ini tidak digalakkan sama sekali diambil pada kuantiti yang banyak secara sekaligus kecuali anda memang pengamal tegar air kosong. Ini kerana air kosong membantu melancarkan penyerapan vitamin dan perjalanan darah itu sendiri.

Kenapa ramai yang memilih Shaklee Lecithin?

Sebabnya tugas utama Lecithin ialah memecahkan lemak-lemak yang tidak diperlukan badan. Termasuklah lemak-lemak yang tersembunyi..(^-^). Lecithin juga membantu menguatkan daya ingatan kerana Lecithin mengandungi cholin-makanan untuk otak. Sesuai untuk pelajar juga!
Selain itu Lecithin membantu mengelakkan clog duct bagi ibu-ibu menyusu, melawaskan serta melancarkan pembuangan dan cantikkan rambut. Banyak betul kegunaan Lecithin kan..
Set Slimmin Ibu Menyusu

Jom, berkenalan lebih lanjut dengan Lecithin
  1. Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolesterol, triglycerides dan lemak2 yg lain. Sebab tu ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure,stroke,heart disease, arteri yg mengeras. Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000-7000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yg sebegini.
  2. Kenapa org yang nak kurus suke Lecithin? Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye..ianya memecahkan lemak).Tahukah anda? Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecitin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  3. Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 bdn. Tanpa Lecithin yg mencukupi, membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor seperti bahan2 kimia dari persekitaran yg tercemar,bahan2 metal,dadah,food additives, pesticides, etc.. semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2. Jadi dengan menambahkan pengambilan Lecithin sebagai pemakanan tambahan harian, pasti ianya keputusan yg bijak.
  4. Lecithin membantu mengurangkan atau mecegah penyakit berkaitan hati.
  5. Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya,fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.
  6. Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria. Disamping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.
  7. Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf.Ia membantu sel otak berkembang,penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter(berkaitan short term memory).Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan.
  8. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter dimana ia menggalakkan proses tidur.Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia..
  9. Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg ada alergi,hay fever,asma,bronkitis dan emphysema.
  10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint(sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
  11. Lecithin adalah zat utk kecantikan.. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat..cantik berkilat,kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  12. Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.
  13. Lecithin bersama unsur2 lain digunakan utk membuat BILE.. BILE ni fungsinya plak mencairkan lemak dan ..Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dlm badan.
Banyak betul fungsi lecithin kan. Lecithin juga lebih cepat berkesan jika diambil bersama Alfalfa atau Cinch Shake atau ESP. Ini adalah set yang disyorkan untuk mereka yang ingin mengurangkan berat badan...


--------------------
Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Nasuha untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE dan
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE
Nasuha Fikri
Shaklee ID: 1084372
013-5245005 ( Call, SMS, WhatsAPP)
nasuhafikri@yahoo.com.my


Thursday, August 7, 2014

Cara Mudah Buang Angin Dalam Badan Dengan Peppermint Ginger Plus

Rasa tak selesa perut ?
Sakit kepala ?
Nak muntah?
Lemah badan ?
Rasa macam sakit jantung ?
Kerap sendawa ?
Sembelit ?

Dalam entry kali ini saya ingin berkongsi tentang:

- Punca kenapa badan penuh angin dan badan berangin
- Petua atasi masalah berangin secara semulajadi dan cepat

Sebab dan punca badan berangin atau penuh angin

Angin berlebihan dalam badan boleh menimbulkan masalah rasa tak selesa dalam perut atau kembung, badan rasa lemah, loya-loya hingga melarat kepada sakit kepala dan paling teruk sampai ada yang rasa macam sakit jantung.
Ada beberapa sebab dan punca kenapa badan berangin:

1. Sumber makanan

Punca angin dalam badan berlaku disebabkan oleh sumber makanan. Memang selalunya lepas makanlah yang menyebabkan kita rasa macam sebu atau kembung, rasa macam angin tak lepas kan? Sebenarnya sumber-sumber makanan yang tidak dapat tolerate dengan badan akan menghasilkan angin.

Makanan yang menghasilkan angin adalah seperti, kekacang, sayur seperti bendi, terung, kubis, brokoli, bijiran, cereal, roti gandum.

Makanan bergula juga boleh menghasilkan angin. Bakteria suka gula ringkas dan karbohidrat ringkat kerana ianya begitu mudah untuk dihadam.

2. Udara yang disedut

Angin dalam badan bukan hanya disebabkan oleh apa yang dimakan. Ia juga melibatkan udara yang digunakan untuk bernafas. 20% daripada gas itu datang dari udara yang masuk ke dalam mulut. Ianya mungkin disebabkan oleh tabiat makan terlalu cepat, suka minum minuman berkarnonat, suka kunyah gula-gula getah, menghisap rokok. Udara tersebut akan masuk dalam badan dan seterusnya masuk ke dalam usus.

Petua atau cara cara yang kemungkinan besar boleh buang angin dalam badan.
  • Berbekam..boleh hilang kan jugak..tapi sakit sikit kot
  • Ada juga yang berpendapat, Kunyah HALIA
  • pergi mengurut
  • ambil minyak hangat sapu tang pelipat bawah peha, bawah peha dan belakang buku lali
  • buat urutan kaki
  • kalau dapat, hindarkan pengambilan daging merah, lembu, kambing.
  • buat sementara kurangkan makan kekacang kecuali soya
  • kurangkan minum teh susu, nescafe, horlick
  • banyakkan air masak, teh o’ nipis, kopi o’ nipis
Salah satu cara yang paling berkesan adalah dengan minum air, makan perlahan-lahan dan elakkan makan makanan yg boleh mencetus angin dalam badan. 
Biasanya untuk atasi masalah badan berangin dengan lebih cepat, saya akan menelan PEPPERMINT GINGER PLUS.
kimsuyi.blogspot.com telah ditukar kepada nasuhafikri.blogspot.com :)

Bagi saya, sebotol PEPPERMINT GINGER PLUS wajib ada dalam sesebuah rumah.

Kenapa saya suka pilih PEPPERMINT GINGER PLUS untuk atasi masalah angin dalam badan.
  • Nyaman dan Melegakan - itu yang boleh digambarkan tentang Peppermint Ginger Plus ini...
  • Dewasa boleh makan terus atau dicampur dan dihancurkan kedalam air suam atau kedalam teh nipis.
  • Kanak-kanak boleh diberi sebiji sekiranya kembung perut dengan cara ditumbuk atau dihancurkan bersama air suam dan diminum untuk melegakan sakit atau kembung perut kerana angin.
Apa bahan yang ada dalam Peppermint Ginger Plus (PGP) ni???

Halia merupakan herba terbaik dalam memelihara saluran penghadaman dan mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut.

Pudina pula merupakan herba yang membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat dengan melegakan dan menyamankan perut.

Mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan.

Pil PGP juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.



Doa dan bertawakkal kepada Allah S.W.T

Doa pada Allah adalah salah satu perkara yang perlu anda lakukan untuk anda buang angin badan. Jangan berhenti berdoa dan berdoalah seperti anda seorang yang benar – benar beriman pada Allah.

Ketika anda berusaha untuk buang angin badan dengan melakukan senaman, selalulah berdoa ‘ ya Allah, buanglah angin badan dari badan aku dan berikanlah aku kesihatan yang baik.

Seterusnya ketika anda rasa lega dari angin badan,berdoalah pada Allah. Ya Allah, terima kasih kerana berikan aku kesihatan yang baik.

Antara perkara yang boleh bantu anda untuk buang angin badan adalah makan dan mandi. Oleh itu, ketika anda makan anda doalah pada Allah supaya berikan anda kesihatan yang baik menerusi makanan yang anda makan. Namun, anda perlulah makan makanan yang sihat.

SELAMAT MENCUBA

--------------------
Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Nasuha untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE dan
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE
Nasuha Fikri
Shaklee ID: 1084372
013-5245005 ( Call, SMS, WhatsAPP)
nasuhafikri@yahoo.com.my

Wednesday, August 6, 2014

Cerita Cinta Kami Ramadhan Tahun Ini

Cerita Ceria Ramadhan Kami Tahun Ini 2014

Besday Boy Bulan Ramadhan Suami dan Anak Mama, Wafi...
Assalamualaikum,

Hari ni saya nak abadikan kenangan Pertandingan Nasyid Sempena Ramadhan di Universiti Malaysia Perlis tempat fikri bertugas.

Gambar atas tu kami ambil awal pagi sebelum suami bertanding. he he.. mood ceria kan.. fikri tengah berdebar-debar tu.. semangat nak bernasyid hari ni..

Ada 21 kumpulan yang menyertai pertandingan Nasyid di Unimap pagi ini.. semuanya terdiri daripada pelbagai Jabatan di Unimap Negeri Perlis.

Alhamdulillah kumpulan Nasyid suami terpilih mendapat tempat Pertama Pertandingan Nasyid Sempena Ramadhan tahun ini di Unimap. Apa lagi sengih sampai telinga lah husband saya.. hehehe.. 


Saya excited sebab saya suka sangat lagu nasyid yang diubah suai daripada penyanyi asal iaitu Rafeah Buang. Masa suami duk praktis kat rumah lagi.. saya dah jatuh hati dengan lirik nasyid ni..
Tak lupa jgk untuk wish happy birthday untuk suami yang ke 30++ dan anak saya Wafi 6 tahun pada bulan ramadahan tahun ini iaitu 10 Julai 2014 dan 15 Julai 2014.
Sempena hari lahir dua insan kesayangan, saya doakan suami dan anak-anak mama panjang umur, murah rezeki, diberi kesihatan baik-baik dan sentiasa dalam Rahmat Allah S.W.T.. Untuk suami, dia suami yang banyak membimbing.. Semoga terus berjaya dalam apa jua bidang yang diceburi.. Aamiin...
Jom , saya kongsikan video dan lirik lagu Nasyid Ya Illahi di sini daripada Kumpulan Al-Andalus.. ;)


Lirik Nasyid Ya Illahi Rabbi

Ya Ilahi Rabbi..
Sempurnakanlah pekertiku
sebagaimana Engkau menyempurnakan wajahku
Kurniakanlah rahmat bahagia ibubapaku
Berikan hidayah pada hati yang tertutup  

Sebagai rimbunan daun-daun 
Seandainya bilangan dosaku
Ya Allah ampunilah daku
Hamba bertaubat  

Hai anak yang soleh, beruntunglah ayah dan bonda
Bagai mata air yang mengalir dalam syurga 
Hai anak durhaka, pintu taubat masih terbuka
Jangan kau teruskan tingkah laku yang kecewa  

Sebagai rimbunan daun-daun
Seandainya bilangan dosamu
Ya Allah ampunilah dia
Yang telah bertaubat 

--------------------
Ingin mendapatkan suplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Nasuha untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE dan
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE
Nasuha Fikri
Shaklee ID: 1084372
013-5245005 ( Call, SMS, WhatsAPP)
nasuhafikri@yahoo.com.my

Salam Silaturrahim: Jom fikir yang baik-baik

Awal pagi, elok kita niatkan : “Hari ini… aku akan fikir yang baik-baik, cakap yang baik-baik, buat yang baik-baik sahaja.”

Malam sebelum tidur… buat muhasabah : “Adakah hari ini aku berjaya fikir yang baik-baik, cakap yang baik-baik, buat yang baik-baik?”

Sejurus sebelum tidur niatkan lagi : “Aku akan fikir yang baik-baik, cakap yang baik-baik, buat yang baik-baik.” Mohon Allah jayakan niat murni kita ini.

Saranan kepada diri seperti ini dapat membantu dalam melakukan perubahan atau peningkatan diri. Ia dapat membentuk dan meningkatkan tenaga dalam. Boleh cuba.

Hari ini mungkin kita akan berbual dengan kumpulan rakan-rakan kita. Sejurus sebelum pergi duduk dan berbual dengan mereka, cuba niatkan : “Aku akan fikir yang baik-baik, cakap yang baik-baik, baik, buat yang baik-baik sahaja.” Tengok, diri kita boleh tahan tak daripada fikir perkara-perkara yang tak baik, cakap perkara-perkara yang tak baik, dan buat perkara-perkara yang tak baik ketika bersama-sama kumpulan rakan kita itu. Boleh cuba praktikkan.


 sumber: halaqah.net